Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 13
af Rick Joyner


Som tidligere dækket er to af de græske ord, der er oversat med "kirke" i Det Nye Testamente, ekklesia og koinonia. Ekklesia er kirkens struktur og ledelsee, og koinonia er kirken, der binder sammen i kærlighed. Hvilken er den vigtigste? Vi er kaldet til først at være en familie, ikke en organisation, men vi har også brug for organisation.

Ægte koinonia er sjælden i kirken i dag, fordi det meste af vores vægt er på organisation, ekklesia. Dette vil ændre sig i slutningen af denne tidsalder, hvor hovedvægten i kirkelivet vil være at elske Gud og hinanden. Dette vil bringe koinonia i forgrunden, og hans folk vil blive kendt for deres kærlighed.

Vi ser i Apostlenes Gerninger, at apostlene syntes at tage meget længere tid, end vi kunne forvente, at bringe struktur og styre til de nye kirker. Dette er noget, der bør gøres fra sag til sag. For eksempel er nogle steder og kulturer så lovløse, at de har brug for kirkestruktur og ledelse hurtigere end andre steder. Men kirker, hvor lokale kulturer er mindre strukturerede, behøver ikke nødvendigvis struktur og ledelse mere end kirker gør andre steder. Nogle kulturer har så stærke stammetraditioner, at folk naturligt lever efter bestemte styrende værdier, selvom de måske ikke er åbenbar for det vestlige sind.

Af denne grund bør missionærer og kirkeplantere følge Herren i hvert enkelt tilfælde og ikke påtvinge alle kulturer én forudbestemt plan og model. Den nuværende kirkemodel i vestlig kristendom fungerer ikke godt for os og er ved at blive forældet, så hvorfor skulle den påtvinges andre kulturer?

Som Francis Frangipane plejede at sige: "Vi er kaldet til at følge Emmanuel, ikke en manual." De syv kirker i Åbenbaringen eksisterede alle på samme tid i den samme generelle region, men alligevel havde de alle brug for forskellige ord fra Herren og fik forskellige løfter. Pas på dem, der forsøger at påtvinge hver kirke ét mønster.

Herren elsker kreativitet. Han gør hvert snefnug anderledes, og hver enkelt af os anderledes, som en afspejling af hans natur. Hvorfor er den moderne kirke så kedeligt ensartet? De fleste af dem er ikke hans kirker, men franchises [Franchise betyder, at en person eller virksomhed, som råder over retten til et forretningssystem] skabt af mennesker for mennesker. De kan stadig have et mål af hans velsignelse på sig, fordi han vil velsigne næsten alt, hvad hans folk gør, så meget som han kan, ligesom han velsignede Ismael. Han vil dog kun bebo det, han bygger.

Der er en stor forskel mellem en menighed, der er velsignet af Herren, og en, hvor hans nærhed bor. Der kan være forskel på dem, der har hans gaver, og dem, der har ham. De, der har ham, vil også have hans gaver, men i meget større omfang.

Igen, hvad hjælper det mest herlige tempel, hvis Gud ikke er i det? Hvis han er i det, er det lige meget, hvordan templet er. Hans tilstedeværelse vil være det, der får vores opmærksomhed.

Når folk forlader vores menighed, taler de så om os, budskabet, tilbedelsen, udførelsen af mirakler eller Herren? Selvfølgelig skulle vi ønske at have et stort budskab, den største tilbedelse og at Helligånden udfører sine gerninger iblandt os. Men hvis hans åbenlyse tilstedeværelse er der, vil han overskygge alle disse ting.

Hvordan ville en menighed, der er bygget til at tiltrække Herren, være anderledes end en menighed, der er bygget til at tiltrække mennesker? Ingen tvivl om, at hvis vi ville bygge, hvad Herren ønsker, ville vi have langt flere mennesker, end vi har. Tænk bare på, hvor anderledes det ville og kan være.

Vi har været meget velsignet som en tjeneste at have haft besøg af Herren. Nogle var så spektakulære, at de stadig bliver talt om årtier senere. Disse er markører i vores historie, ligesom besøg af Herren er markører i Skriften, men Herren ønsker at bo hos sit folk, ikke bare besøge os. At være Guds bolig er vores højeste kald og største præstation. Hvorfor ikke sætte det først?

Til 14
OP